Praha, Lichtenštejnský palác
Pavel Horník
Festival Jarmily Novotné v Liteňském zámku se již nesmazatelně zapsal do duší naší hudbymilovné veřejnosti. Od loňského roku se zde také pořádají mistrovské kurzy mladých pěvců pod vedením předních českých operních sólistů. V minulém roce se na výuce těchto adeptů, povětšině ženského rodu, podílely dvě známé operní osobnosti. Byl to dnes již u nás, ale hlavně ve světě dobře známý basbarytonista Adam Plachetka a jeho půvabná manželka, sopranistka Národního divadla v Praze Kateřina Kněžíková. Letos (15.–19. 8.) se kurzy opakovaly s tím rozdílem, že místo Adama Plachetky nastoupila mezzosopranistka Markéta Cukrová, specialistka na starou hudbu. Kurzy byly zakončeny v Litni závěrečným koncertem v sále zrekonstruované tzv. Čechovny nacházející se v areálu zámku.
14. září se některé jejich vítězné absolventky představily v Sále Martinů v sídle Hudební a taneční fakulty AMU v Lichtenštejnském paláci, která byla spolupořadatelem celé akce. Příjemný prostor sálu se prakticky celý zaplnil a přítomní posluchači byli uvítáni proděkankou hudební fakulty Dr. Ingeborg Žádnou a paní Ivanou Leidlovou, ředitelkou Zámku Liteň, z. s. Vzápětí potleskem přivítali první interpretku, mezzsopranistku Pavlu Mlčákovou, doprovázenou pianistou Zdeňkem Klaudou. Ten, jako ostatně i v Litni, doprovázel všechny sólistky večera. Tato absolventka bakalářského studia u doc. Heleny Kaupové pěkně zazpívala árii Sesta z Mozartovy opery La Clemenza di Tito. Po ní se představila Kristýna Vylíčilová, která vystudovala VŠMU v Bratislavě. Předvedla zpěv Julie z opery Montekové a Kapuleti od Vincenza Belliniho. Jako třetí uslyšeli posluchači Evu Kolkovou. Štíhlá sopranistka, za kterou stojí studia na JAMU v Brně a roční stáž v salcburském Mozarteu. Stejně dlouhé studium absolvovala ve Veroně se zaměřením na starou italskou hudbu. Účinkuje i na operních jevištích v cizině a spolupracuje se soubory Hofmusici nebo Musica Florea. Ač mladá, pěvkyně se vynikajícím způsobem vypořádala s náročnou árií hraběnky ,,En proi a la tristesse“ z Rossiniho opery Hrabě Ory. Dále se představila mezzosopranistka Alžběta Vomáčková, absolventka Pražské konzervatoře a současná posluchačka pražské HAMU. Za tou již stojí na profesionálních jevištích náročné role jako Amneris ve Verdiho Aidě nebo vynikající ztvárnění Tigrany v Pucciniho Edgarovi v Plzni. Zvolila si vysoce dramatickou árii z Čajkovského Panny Orleánské. Z jejího velmi kvalitního výkonu bylo vidět, že tato postava jejím hlasovým možnostem vyhovuje. Operu Giuseppe Verdiho Traviata si zvolila Eva Kývalová. Violetina nesmírně známá árie ze závěru prvního dějství ,,El strano …..“ vyžaduje skutečnou virtuozitu, aby diváka strhla. K její dokonalejší interpretaci ještě začínající umělkyně, posluchačka 5. ročníku HAMU u doc. Heleny Kaupové, jistě dospěje. Poslední účinkující byla slovenská mezzosopranistka Jarmila Balážová. Absolventka bratislavské konzervatoře je současně studentkou magisterského studia na brněnské JAMU. Interpretovala Markétčinu árii ,,D amour l ardente flamme“ z Berliozova Faustova prokletí skutečně s velkým nasazením a úspěšně. Bohužel se pro nemoc nezúčastnily Doubravka Součková. Tím byl výčet mladých interpretek vyčerpán, ale bylo připraveno ještě jedno překvapení. Na pódiu se objevily obě lektorky Markéta Cukrová a Kateřina Kněžíková. Zazpívaly operní hudební lahůdku, dvojzpěv Lakmé a Maliky z Lakmé Lea Delibese. V jejich podání to byla skutečná třešnička na dortu. Ovace publika byly veliké a upřímné. Opět jeden krásný podvečer korunovaný ještě přímým setkáním s interpretkami, jejich lektorkami a dalšími milými hosty po skončení koncertu.