Z červnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:
- Rozhovor s letošním jubilantem Ivanem Klánským – ohlédnutí za minulostí, přítomnost i další plány do budoucna
- Rozhovor s houslistkou Janine Jansen, která měla vystoupit pod taktovkou Jakuba Hrůši na červnových koncertech s Českou filharmonií, ale kvůli onemocnění je musela zrušit. Další vystoupení má naplánováno na září – a to v rámci festivalu Dvořákova Praha, tak snad už jej bude moci umělkyně zrealizovat.
- Rozhovor s Manfredem Honeckem, který byl nedávno organizací The International Classical Music Award oceněn titulem Umělec roku a jenž by se měl během následujících sedmi měsíců opět dvakrát představit v Praze: v září se Staatskapelle Dresden na Dvořákově Praze a v lednu příštího roku na abonentním koncertě České filharmonie.
- Rozhovor s dirigentem Oliverem Dohnányim o inscenaci Řeckých pašijí Bohuslava Martinů v Jekatěrinburgu
- Z rubriky Události ohlédnutí za zdařilým chopinovským recitálem Ivana Klánského ve Dvořákově síni, pořádaného k umělcovu významného životnímu jubileu
- Z rubriky Festivaly, koncerty recenze na festival Přehlídka koncertního umění a na vystoupení Pražských symfoniků, Kühnova smíšeného sboru a trojice sólistů, kteří pro posluchače připravili Orffovo populární dílo Carmina Burana, Karity Mattily, v jejímž podání za doprovodu PKF – Prague Philharmonia řízené britským dirigentem Paulem McCreeshem zazněla Beethovenova koncertní árie Ah! Perfido, Pražského filharmonického sboru, který ve skvěle dramaturgicky sestaveném koncertu představil kromě jiného díla lotyšského skladatele Péterise Vaskse a amerického komponisty Erika Whitacra, vokálního souboru Cappella Mariana, která 10. výročí svého působení oslavila poctou franko-vlámské polyfonii, či francouzského klavíristy Patricka Hemmerlého, jenž v Praze představil „báseň v tónech o pěti větách“ s názvem Pan od Vítězslava Nováka. Slyšet u nás toto dílo je velice vzácné, naposledy jej tu hrál na počátku 80. let Ivan Klánský…
- V rubrice Horizont tentokrát přinášíme recenzi Festivalu filmové hudby, jehož nové centrum vzniklo v Kaiserštejnském paláci a který proběhl ve Foru Karlín a v Rudolfinu.
- Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na „fantaskní a obskurní“ operu Ivana Achera Sternenhoch na Nové scéně pražského Národního divadla, jejíhož hudebního nastudování se ujal Petr Kofroň a režie Michal Dočekal, a na ostravskou La traviatu v režii Bohuslavy Kráčmarové a s makedonskou sopranistkou Milenou Arsovskou v roli Violetty. I tentokrát dobře udělal ten, kdo se byl také podívat na dubnový přímý přenos z newyorské Met, odkud tentokrát vysílali novou inscenaci Massenetovy Popelky, skvostně nastudovanou Bertrandem de Billym.
- Ze zahraničí jsme tentokrát vybrali hodnocení opery Gottfrieda von Einem Dantonova smrt, uvedené ve Vídeňské státní opeře, kde se hlavní role zhostil wagnerovský barytonista Wolfgang Koch, Brittenův Sen noci svatojánské z Divadla na Vídeňce, které do role Oberona obsadilo vynikajícího kontratenoristu Bejuna Mehtu či Eneskova Oidipa v Geře v režii intendanta divadla Kaye Kuntzeho a hudebním nastudování Laurenta Wagnera. Za pozornost určitě stojí i vystoupení skvělého barytonisty Matthiase Goerneho (který ztvárnil na letošním Pražském jaru postavu Modrovouse v koncertním provedení Bartókovy opery Modrovousův hrad, kde mu po boku stanula rovněž výborná Petra Lang jako Judita), ve Vídeňské státní opeře, kde se společně s korejským klavíristou Seongem-Jinem Cho představil v recitálu, sestaveném z děl Richarda Wagnera, Richarda Strausse, Huga Wolfa a Hanse Pfitznera.
- Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:
zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly, kde se můžete v tomto čísle seznámit s festivalem Schwetzinger SWR Festspiele v Německu, Portréty velkých klavíristů 20. a 21. století – s portrétem německého klavíristy a dirigenta Christiana Zachariase, který se před pár lety nechal slyšet, že Bach je ve srovnání se Schubertem příliš nudný a Chopin zase banální, Z historie muzikálu – tentokrát s podtitulem Průsečíky historie i současnosti, kde patří první část textu jedné z nejdůležitějších osobností americké populární hudby a patrně i nejplodnějšímu hitmakerovi první poloviny 20. století Irvingu Berlinovi, Muzikantské fugy – se zajímavostmi z životních peripetií a „útěků“ Domenika Dall´Oglia, který byl 29 let protagonistou italské hudby na dvoře Petra Velikého, a Celuloidová hudba, tentokrát s názvem Jan P. Muchow anglicky, Michael Kocáb lyricky.
nové seriály: Žánrové obrázky z dějepisu českého jazzu s podtitulem Hudba ztracená, zapomínaná, připomínaná, kdy v šestém dílu se autor věnuje fenoménu SHQ a jeho době, a Sto let s Leonardem Bernsteinem s pokračováním o umělcově snu zkomponovat onu „skutečně velkou americkou operu“, která by ho učinila „tím nejšťastnějším člověkem na světě.“
- V rubrice Knihy a notoviny tentokrát Oldřich Kašpar recenzuje knihu Jan Dismas Zelenka – český génius barokní hudby, kterou do tisku připravil Karel Skála a příspěvky uspořádal Václav Tichý.
- V rubrice Svět hudebních nástrojů se v cyklu Z našich houslařských ateliérů – Od dílny k dílně. Návrat k cyklu pohledů do světa houslařského řemesla – setkáme s mistrem houslařem Jiřím Pátkem.
- A v rubrice Revue hudebních nosičů se v červnovém čísle Hudebních rozhledů díky Zbyňku Brabcovi seznámíme s dalšími novinkami operních nahrávek na CD.