Madridské Královské divadlo, největší scéna ve Španělsku, navzdory tamní nepříznivé epidemiologické situaci uvedlo podle původního plánu dne 12. 11. 2020 v premiéře operu Rusalka Antonína Dvořáka a libretisty Jaroslava Kvapila. Královské divadlo svěřilo tentokrát dirigentskou taktovku Britovi Ivoru Boltonovi, a pod netradičně pojatou režií je podepsán Němec Christof Loy. V roli Rusalky se představila madridskému publiku litevská sopranistka Asmik Grigorian a v roli prince zazářil slavný americký tenor Eric Cutler.
Vyprodanou madridskou premiéru Rusalky navštívili kromě nositele Nobelovy ceny za literaturu Peruánce Maria Vargase Llosy i šéf nejsilnější opoziční strany Partido popular (Lidová strana) Pablo Casado, velvyslanec České republiky ve Španělsku Ivan Jančárek a další osobnosti.
Dvořákova Rusalka se vrací do španělského Královského divadla po téměř sto letech. V roce 1924 zde byla uvedena jako v prvním městě mimo Rakousko-Uhersko, dříve než v Paříži nebo Londýně.
STANISLAV ŠKODA, ŘEDITEL ČESKÉHO CENTRA MADRID:
„Ve Španělsku nadále platí přísná hygienická omezení, ale za splnění určitých podmínek lze divadelní a hudební produkce realizovat. Královské divadlo stálo udržení Rusalky na programu hodně sil. Bylo to mimořádné představení. Připravovali jsme v Madridu společně s Velvyslanectvím ČR k opeře doprovodný program, koncerty, výstavu, přednášky, ty ale byly kvůli koronaviru částečně odloženy a částečně přesunuty do virtuálního prostoru.“
Stanislav Škoda je zároveň rotujícím členem poradního sboru největší španělské operní scény.
„S Královským divadlem spolupracujeme v rámci České kulturní sezony, kterou připravujeme s Velvyslanectvím ČR. Den před premiérou, 11. 11., se nám například podařilo otevřít v rámci této kulturní sezony rozsáhlou výstavu skvělých ilustrací Miroslava Šaška v madridském centru Casa del lector, spoustu akcí chystáme na první čtvrtletí roku 2021,“ dodává Stanislav Škoda.
Generální ředitel Královského divadla Ignacio García-Belenguer připustil, že dostát všem protivirovým hygienickým opatřením bylo obrovsky nákladné. „Zvýšili jsme počet zařízení na bázi ultrafialového záření, které po každém představení kompletně vyčistí vzduch,” zmínil v rozhovoru pro deník El País García-Belenguer jeden z nutných kroků. Obsazenost maximálně 66% míst, pravidelné testování všech zaměstanců a umělců, to jsou další opatření, která muselo Královské divadlo přijmout, aby mohla být Dvořákova opera slavnostně uvedena. „Nejjedodušší by pro nás bylo divadlo zavřít, ale my jedeme dál,” řekl El Paísu umělecký ředitel největší španělské scény Joan Matabosh Grifoll.
Režisér Christof Loy představil Rusalku netradičně. Vodní víla je v prvním dějství chudou tělesně postiženou dívkou, která žije v budově obrovského divadla. Další postava, Ježibaba, tamtéž prodává vstupenky. „Je tam i prvek sociálního vyloučení,“ připouští Joan Matabosh Grifoll v rozhovoru pro El País. Tento „sociální prvek se ovšem ve třetím dějství,“ podle režiséra Christofa Loye, „promění v jakési spirituální finále, protože Rusalka zjistí, že nejdůležitější je umět odpustit, a že je to hluboce lidské.“ Rusalka měla premiéru v mezinárodní produkci Královského divadla a dalších institucí dne 12. 11. 2020 a bude uvedena v devíti reprízách až do 27. 11. 2020. Všechna představení jsou beznadějně vyprodána.