Česká filharmonie si 125. výročí od svého historicky prvního koncertu připomíná kampaní, jejímž autorem je uznávaný reklamní tvůrce a režisér Martin Krejčí. Nosnou myšlenkou televizních spotů je zrození hudebních nástrojů z chaosu nepatrných částic.
Pomocí hudby, která má sílu a energii spojovat domněle nespojitelné, vzniká něco nového a dokonalého, zmatek ústí v harmonii. Skladby Dvořáka a Martinů ke spotu vybrali a upravili Marek Doubrava a Jan P. Muchow, nahrávání se ujala Česká filharmonie pod taktovkou Ondřeje Vrabce. Spot vyrobila společnost Stillking Films. Vizuál kampaně navrhlo Studio Najbrt.
„Narozeniny České filharmonie jsme původně chtěli oslavit mimořádným koncertem, jak se pro orchestr sluší. Naše plány ale překazil covid. Proto jsme se rozhodli, že takto významné výročí připomeneme reklamou. Stejně jako při koncertech spolupracujeme s nejlepšími dirigenty a sólisty, chtěli jsme i pro reklamu toho nejlepšího režiséra. A tak jsme oslovili Martina Krejčího, který patří k těm úplně nejlepším,“ říká generální ředitel České filharmonie David Mareček a doplňuje: „Na výsledné reklamě se mi moc líbí, že je vizuálně velmi působivá a že kvalitou filmového provedení nezapře svého autora. Zároveň mě těší, že doprovodná hudba byla vybrána od skladatelů, kteří tvořili historii České filharmonie, takže reklama je v pravém slova smyslu ‚naše‘.“
Martin Krejčí, který stojí mimo jiné za oceňovanými reklamami pro Heineken, Hondu, Opel, Hornbach či Ikea , k tomu uvádí: „Možnost podílet se na vymýšlení námětu pro spot České filharmonie jsem považoval za otázku cti a zodpovědnosti. Českou filharmonii vedou velmi
sympatičtí lidé s neobvykle autentickým zápalem pro smysl a význam instituce. O to víc byl takový úkol zavazující, protože jsem nechtěl zklamat.“
Na první vlně covidového lockdownu se Martinu Krejčímu líbilo, jak se lidé semkli a s nebývalou velkorysostí přispívali při benefičních koncertech České filharmonie. „Uvědomil jsem si, že hudba je opravdu prvek, který má sílu spojovat a díky své abstrakci může dokonce překročit jinak nepřekročitelné hranice mezi vrstvami společnosti. Od toho se pak odvíjela myšlenka, že by spot mohl nějak odrážet skutečnost, že hudba je čistá a povznášející a že nám snad může pomoci překonat marasmus a chaos, ve kterém právě žijeme. A napadlo mě, že by se výbuch dal obrátit a z exploze vznikla imploze – tedy zrození,“ vysvětluje Martin Krejčí. Idea zrození dechberoucího akordu či harmonie z chaosu byla důležitá i pro Marka Doubravu, který spolu s Janem P. Muchowem pracoval na hudební dramaturgii reklamy. „S Martinem a Honzou Muchowem jsme si posílali různé symfonické chaosy a mohutné akordy, až se výběr ustálil na Šesté symfonii Bohuslava Martinů a Novosvětské Antonína Dvořáka,“ upřesňuje Doubrava. Symbolicky tedy 125 let České filharmonie oslavují svou hudbou skladatelé, kteří jsou s orchestrem spjatí a kteří zároveň českou hudbu dokázali prosadit natrvalo do světového repertoáru.
Spot Spojení hudbou: 125 let České filharmonie bude k vidění v České televizi, v online médiích i na sociálních sítích. Media mix kampaně dále zahrnuje Český rozhlas a také tištěná média a outdoor.