Slavnostní koncert u příležitosti 85. narozenin Zubina Mehty, čestného dirigenta Staatskapelle Berlin, se uskutečnil v den jeho jubilea 29. 4. 2021 ve Státní opeře Pod lipami v Berlíně, kde se stal během své kariéry pravidelným hostem. Mimořádný večer byl streamován a program zařadila do svého vysílání i francouzsko-německá televizní stanice Arte.
Zubin Mehta patří ve světě k respektovaným osobnostem za své odvážné koncerty, nesené v duchu idejí spojovat hudbou různé, mnohdy i znesvářené kultury. Bombajský rodák patří k legendám světové klasické hudby a je rovněž držitelem mnoha prestižních ocenění, získal např. Cenu za mír a toleranci OSN, cenu Premium Imperiale císařské rodiny v Japonsku či cenu Kennedyho Centra v USA. Emeritní hudební ředitel Izraelské filharmonie zastával vedoucí post světoznámého tělesa neuvěřitelných padesát let. V Izraeli mu bývalý prezident Šimon Peres udělil v roce 2012 Prezidentskou medaili za zásluhy. Zubin Mehta dirigoval četné světoznámé orchestry s velkým úspěchem v mnohých slavných operních domech a koncertních síních světa.
Maestro byl vyzván k nastudování hudebního programu ke svým narozeninám generálním ředitelem Státní kapely Berlín, se kterým spojuje dirigenta již od mládí velké přátelství. Daniel Barenboim vyjádřil na jaře v době příprav slavnostní události obrovskou radost, že mohou narozeniny oslavit společně i s orchestrálními hráči, s nimiž Zubin Mehta prožil období nádherné tvůrčí spolupráce a krásných vystoupení v Německu i zahraničí.
Na mimořádném koncertě zazněla velká díla klasicismu a romantismu, která jsou oběma dlouholetým kolegům velmi blízká. Hudebníci v orchestru hráli v rozestupech a bez roušek. Dirigent Zubin Mehta řídil Staatskapelle Berlin v sedě a také neměl roušku. Skladby večerního programu nastudoval Maestro zpaměti. Z důvodů restriktivních opatření v Německu nemohli být v hledišti Státní opery Pod lipami diváci, ale s ohledem na mediální zajištění mohli večer sledovat milovníci klasické hudby z různých zemí světa.
Narozeninový program otevřel Klavírní koncert č. 4 G dur, op. 58 Ludwiga van Beethovena, jehož sólistou byl Daniel Barenboim, díla klasicistního génia patří k jeho interpretačním prioritám. Obsáhlá diskografie umělce zahrnuje dokonce i kompletní album všech Beethovenových sonát nahraných pro label Deutsche Grammophon. Dne 15. 5. 2020 vydal prestižní německý label i Visual Streaming Album, na kterém Maestro Barenboim diriguje Státní kapelu Berlín a současně hraje na klavír Beethovenův koncert, jenž si téměř o rok později zahrál také na narozeninovém večeru po boku dirigenta Zubina Mehty.
Detlef Giese, šéfdramaturg Státní opery Pod lipami, jenž nese zodpovědnost i za koncerty provozované v divadle orchestrem Státní kapely Berlín, v programové brožuře vydané k programu upřesnil, že premiéra Beethovenova Klavírního koncertu G dur, jenž se zrodil v období let 1805– 1806, se uskutečnila relativně krátce po dokončení díla již v březnu 1807 v Lobkovickém paláci ve Vídni. D. Giese současně upozornil na první veřejné provedení skladby Ludwigem van Beethovenem, který skladbu hrál na klavír 22. 12. 1808 v Divadle na Vídeňce.
Efektní úvod první věty Allegro moderato, kdy hlavní téma hraje klavírista bez doprovodu orchestru, vyzněl s leskem tónomalby, kterou D. Barenboim prodchnul celé dílo, jež provedl s lehkostí a brilancí. Orchestr vnesl do interpretace díla lyriku, jemnou dramatičnost a zpěvnost. Zubin Mehta řídil těleso střídmě, ale stylově a s důslednou přesností. Vnitřní dynamika skladby se přitažlivě kulminovala. Druhá věta Andante con moto působila velmi sugestivně a zahrána byla plasticky a vrstevnatě. Třetí věta Rondo. Vivace byla značně virtuózní a v přednesu dominoval poutavý dialog sólisty a orchestru, který byl emotivně strhující.
Vrcholem večera se stala Symfonie č. 9 C dur, D 944 „Velká“ Franze Schuberta. Skladatel dílo komponoval v letech 1825–1828, premiéra se uskutečnila21. 3 1839 v Lipsku, kde symfonii nastudoval Felix Mendelssohn-Barholdy s orchestrem Gewandhaus Leipzig. Zubin Mehta přistoupil k dílu stylově a s nesmírně detailní analýzou, hráče vedl ke zpěvnosti zvuku melodií a ke kráse přednesu orchestrálních sól. K líbeznosti melodií přispělo výrazně i Mehtovo rozhodnutí, přesunout sekci dřevěných nástrojů před skupiny smyčců. Kontrabasy stejně jak v prvním díle večera umístil dirigent z jeho pohledu do zadní části orchestru na levou stranu. V šíři dynamického i zvukového spektra byl poslech interpretace v mimořádně jasném až krystalickém znění zážitkem.
K jubileu Zubina Mehty gratulovalo i prostřednictvím sociálních sítí mnoho osobností z uměleckého a společenského světa, představitelé hudebních institucí, orchestrů a sborových těles. Ke gratulacím se připojil i Pražský filharmonický sbor, jejichž historie vzájemné spolupráce sahá až k roku 1963. Společně dosud uskutečnili 94 koncertů. PFS inicioval pro Zubina Mehtu návrh udělení ceny MK ČR „Artis Bohemiae Amicis,“ který legendární dirigent obdržel předloni v Praze.