„Jsem moc rád, že se mohu této příležitosti zúčastnit. Jako klavírista, který koncertuje často, mám možnost uvádět i díla, která nemají v programech takové zastoupení. Hudba Martinů mě přitahovala, a tak jsem se před lety rozhodl navrhnout 4. klavírní koncert pro své vystoupení s New Yorskou filharmonií. Pak jsem ho hrál ještě několikrát ve Spojených státech, ve Skotsku i zde v Praze s Českou filharmonií. Nyní se k němu zase plánuji po delší době znovu vrátit,“ řekl americký virtuos, který byl předsedou poroty klavírní soutěže Pražského jara a v neděli také odehrál streamovaný recitál.
Aleš Březina poznamenal, že „jen těžko jsme si pro prezentaci nového svazku Souborného vydání díla B. Martinů s klavírními koncerty mohli přát vhodnějšího patrona než Garricka Ohlssona, který má velké zkušenosti nejen s hudbou Bohuslava Martinů, ale také dalších českých skladatelů, jejichž díla propagoval a propaguje na významných zahraničních pódiích. Jsme šťastni, že si Maestro Ohlsson na tento akt našel ve svém nabitém pražském programu čas a ujal se ho s elegancí sobě vlastní.”
Ivo Kahánek Koncert č. 4 provedl na festivalu BBC Proms a nedávno jej natočil s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou: „Mám radost, že Nadace Bohuslava Martinů podpořila vznik tohoto svazku, jelikož se jedná o opravdu mimořádná díla. Nové vydání jsme použili již při natáčení v Německu a musím říct, že to určitě velmi přispělo ke zdárnému výsledku.“
Editorkou nového vydání byla Ivana Kalina Tabak: „To, že patronem svazku je právě Garrick Ohlsson, je pro mne velmi speciální, jelikož na jeho koncertě s Českou filharmonií v roce 2010, kde Inkantace zazněla, jsem byla a psala na něj i recenzi. Jsem moc vděčná, že mi Aleš Březina a Institut Bohuslava Martinů dali důvěru a mohla jsem se věnovat této náročné, ale krásné práci. S tvorbou kritické edice koncertů přímo související pátrání mělo za výsledek objevení skladatelova rukopisu a také původních orchestrálních partů Koncertu č. 4. Hlavním úkolem bylo prověření autenticity všech detailů hudebního textu již existujícího vydání koncertu, na kterém autor díla neparticipoval. V nové edici Fantasie concertante je díky množství dobových notových pramenů a korespondence proces dokonale zmapován. Podařilo se konečně vyjasnit, jak skladatel v průběhu času operoval se zamýšleným názvem díla. Publikovaný notový obsah přináší dokonalou podobu pro Martinů charakteristické artikulace i dynamiky a rovněž odstraňuje všechna nahodilá pochybení z publikace předešlé.“
„Souborné vydání díla Bohuslava Martinů je opravdu dlouhodobý projekt, před námi jsou ještě desítky dalších svazků. Je to náročná cesta, která ale má velký smysl a přínos a my jsme rádi, že můžeme být její součástí,“ dodala Eva Velická, šéfredaktorka nakladatelství Bärenreiter.
V pondělí 18. 5. se v Sále Martinů uskutečnil křest devátého svazku Souborného vydání díla Bohuslava Martinů, který vyšel u nakladatelství Bärenreiter. Ten obsahuje kritickou edici klavírních koncertů č. 4 „Inkantace“ a č. 5 „Fantasia concertante“. Křtu v sále Martinů se zúčastnil patron svazku a legendární klavírista Garrick Ohlsson, ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina, ředitel festivalu Pražské jaro Roman Bělor, klavírista a člen správní rady Nadace Bohuslava Martinů Ivo Kahánek, šéfredaktorka nakladatelství Bärenreiter Eva Velická a editorka nového vydání Ivana Kalina Tabak.
„Jsem moc rád, že se mohu této příležitosti zúčastnit. Jako klavírista, který koncertuje často, mám možnost uvádět i díla, která nemají v programech takové zastoupení. Hudba Martinů mě přitahovala, a tak jsem se před lety rozhodl navrhnout 4. klavírní koncert pro své vystoupení s New Yorskou filharmonií. Pak jsem ho hrál ještě několikrát ve Spojených státech, ve Skotsku i zde v Praze s Českou filharmonií. Nyní se k němu zase plánuji po delší době znovu vrátit,“ řekl americký virtuos, který byl předsedou poroty klavírní soutěže Pražského jara a v neděli také odehrál streamovaný recitál.
Aleš Březina poznamenal, že „jen těžko jsme si pro prezentaci nového svazku Souborného vydání díla B. Martinů s klavírními koncerty mohli přát vhodnějšího patrona než Garricka Ohlssona, který má velké zkušenosti nejen s hudbou Bohuslava Martinů, ale také dalších českých skladatelů, jejichž díla propagoval a propaguje na významných zahraničních pódiích. Jsme šťastni, že si Maestro Ohlsson na tento akt našel ve svém nabitém pražském programu čas a ujal se ho s elegancí sobě vlastní.”
Ivo Kahánek Koncert č. 4 provedl na festivalu BBC Proms a nedávno jej natočil s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou: „Mám radost, že Nadace Bohuslava Martinů podpořila vznik tohoto svazku, jelikož se jedná o opravdu mimořádná díla. Nové vydání jsme použili již při natáčení v Německu a musím říct, že to určitě velmi přispělo ke zdárnému výsledku.“
Editorkou nového vydání byla Ivana Kalina Tabak: „To, že patronem svazku je právě Garrick Ohlsson, je pro mne velmi speciální, jelikož na jeho koncertě s Českou filharmonií v roce 2010, kde Inkantace zazněla, jsem byla a psala na něj i recenzi. Jsem moc vděčná, že mi Aleš Březina a Institut Bohuslava Martinů dali důvěru a mohla jsem se věnovat této náročné, ale krásné práci. S tvorbou kritické edice koncertů přímo související pátrání mělo za výsledek objevení skladatelova rukopisu a také původních orchestrálních partů Koncertu č. 4. Hlavním úkolem bylo prověření autenticity všech detailů hudebního textu již existujícího vydání koncertu, na kterém autor díla neparticipoval. V nové edici Fantasie concertante je díky množství dobových notových pramenů a korespondence proces dokonale zmapován. Podařilo se konečně vyjasnit, jak skladatel v průběhu času operoval se zamýšleným názvem díla. Publikovaný notový obsah přináší dokonalou podobu pro Martinů charakteristické artikulace i dynamiky a rovněž odstraňuje všechna nahodilá pochybení z publikace předešlé.“
„Souborné vydání díla Bohuslava Martinů je opravdu dlouhodobý projekt, před námi jsou ještě desítky dalších svazků. Je to náročná cesta, která ale má velký smysl a přínos a my jsme rádi, že můžeme být její součástí,“ dodala Eva Velická, šéfredaktorka nakladatelství Bärenreiter.