Český Krumlov, prostory zámku a zámecká zahrada
Markéta Jůzová
Festival komorní hudby Český Krumlov vyvrcholil tradičně Barokní nocí, která ve dnech 23. a 24. 7. 2021 uzavřela stylově a s nadšením diváků letošní 35. ročník přehlídky, jež se koná v nádherném městě jižních Čech. To je již od roku 1992 na Seznamu světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO.
Před zahájením hudební přehlídky se vyjádřila ředitelka festivalu Hana Pelzová s radostí a vděčností, že organizátoři mohli uskutečnit plánovaný program, přičemž zdůraznila důležitou roli kultury: „Letos si připomínáme jubileum krásných pětatřiceti let jedinečné akce jako historicky první svého druhu v Českém Krumlově. A to nás zavazuje především do dalších let, přestože příprava letošního ročníku, stejně jako toho loňského, byla provázena mnohými komplikacemi. Nelehká a složitá doba, ve které žijeme, ukazuje, že kultura lidem prokazatelně chybí. Právě uvědomění si této skutečnosti se pro nás stalo tou rozhodující motivací, abychom festivalovému publiku přes všechny překážky a rizika opět poskytli vše, co k festivalu patří. Rádi konstatujeme, že charakter festivalu přes všechny obtíže přípravy a realizace zůstává zachován, včetně nezaměnitelně jedinečné Barokní noci, kterou i letos bylo nutno posunout o celý jeden měsíc doprostřed léta. Také letos na návštěvníky Českého Krumlova jako perly českých měst čekají přitažlivé a hodnotné umělecké zážitky, které jsou právě s naším městem nerozlučně spjaty. Ať už je to koncert originální kapely, Jazzbandu schwarzenberské gardy, na začátku festivalu, nebo hned poté Jazz nad Vltavou, stejně jako ohlasy hudební kultury schwarzenberského prostředí minulých staletí, jíž letošní dramaturgie věnuje zvláštní pozornost. To vše je tematickým zaměřením koncertů propojeno s atmosférou zámku, světských i sakrálních objektů města, jemuž tak se vší pokorou vzdáváme úctu citlivým oživením našeho kulturního dědictví.“
Organizátoři k projektu Barokní noc přizvali nejen renomované hudební osobnosti, ale i oblíbené hudební a taneční soubory, jež se podílely na zábavné a umělecky hodnotné realizaci historicky věrné obdoby zámeckých slavností.
Průvodcem barokního večera byl výborný Vladimír Kočí. Proslulý flétnista Jiří Stivín opět skvěle v doprovodu k dění přilákal diváky k poslechu barokní hudby a její improvizaci. Ze souborů se v průběhu večera představily v exteriéru a interiéru zámku soubory Alla Danza Brno, CK Brass Quintet, Ludus musicus, En Garde, Histriones Pragenses, The Hadr, Krumlovští pištci, Fantascas a Vagabundus kolektive. Žáci výtvarného oboru ZUŠ Český Krumlov v barokních maskách pantomimou přispěli k výborné atmosféře, stejně jak dětská divadelní Schwarzenberská garda.
Prostředí zámeckého areálu prostoupila slavnostně a radostně barokní hudba. Areál v průběhu večera rozveselovaly různé typy postav commedie dell’arte, improvizovaného divadla, jehož kořeny sahají k divadelnímu prostředí renesanční Itálie. Největšího rozmachu dosahovala commedie dell’arte v letech 1570–1650, kdy již bylo pozvolna na vzestupu období baroka. Její kočovné herecké společnosti ovlivnily herce a dramatiky v řadě evropských zemí.
V průběhu Barokní noci se v Maškarním sále hrála dobová taneční hudba, při které v honosných kostýmech interpretů a tanečníků probíhaly také ukázkové lekce tance, zajímavé komické výstupy a na závěr vtipná scénka s divadelní Schwarzenberskou gardou, kterou skvěle zábavně vedl její velitel Justin Svoboda. Publikum se nadšeně zapojilo do dění. Zrcadlový sál symbolicky připomínal dobové Casino, kde si návštěvníci zkusili zahrát dobové hry, jež u stolků vtipně obsluhovali postavy interpretů v maskách a kostýmech. Ovocné občerstvení umístěné do centra sálu připomínalo obrazy barokních mistrů.
Po společenské zábavě na nádvořích, v Maškarním a Zrcadlovém sále se uskutečnilo v krásném barokním divadle představení. Po dohodě dramaturga festivalu Martina Voříška s vedením festivalu a dirigentem Robertem Hugem byla vybrána k provedení barokní opera La Schiava (Otrokyně), kterou složilNiccolò Piccini.
„Operu Otrokyně našel dramaturg festivalu Martin Vojtíšek, který má velmi hluboké a široké znalosti o opeře a schwarzenberských pramenech, což je pro festival skvělé. Jedna kopie kompletního provozovacího materiálu, včetně particella s orchestrálními hlasy, byla v Archívu Českého Krumlova. Je tedy velmi pravděpodobné, že dílo zaznělo v Českém Krumlově, kde mohlo být uvedeno kompletně, nebo jen částečně,“ zamyslel se Robert Hugo, jenž operu nastudoval se souborem Capellla Regia Praha.
Robert Hugo je cembalista, dirigent, varhaník, vysokoškolský pedagog a hudební teoretik se zaměřením na barokní hudbu. Již třicet let působí na postu regenschoriho v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze. V roce 1992 založil soubor zaměřující se na interpretaci staré hudby Capella Regia Musicalis, který později přejmenoval na Capella Regia Praha. „Dlouhou dobu se snažím mapovat českou hudbu z období přelomu 17. a 18. století. Velmi mne zajímá studium pramenů a zvládnutí interpretační problematiky,“ dodal dirigent a cembalista.
K provedení Picciniho opery byl do Českého Krumlova přizván i taneční soubor Alla Danza Brno Baroque (choreograf František Dofek). Ze sólistů vystoupili v Barokním divadle sopranistka Marie Fajtová (Otrokyně), sopranistka Eva Müllerová (Nerina, majitelka kavárny), tenorista Rafael Alvarez (Lelio, šlechtic z Livorna) a basista Ivo Hrachovec (Adrubal, námořní kapitán). Za režii nesl zodpovědnost Števo Capko a Robert Hugo.
„V minulých letech jsme spolupracovali s naší výbornou kolegyní, režisérkou Magdalenou Švecovou, která letos nemohla dílo inscenovat. Vzhledem k tomu, že jsem celou operu edičně připravil, pronikl hluboko do děje a vysvětlení libreta, stala se režie opery Otrokyně společným dílem mým a režiséra Števa Capka. Národní divadlo v Praze bylo ochotné zapůjčit nám některé kostýmy ze svého fundusu.“ Recenze Julia Hůlka bude otištěna v Hudebních rozhledech č. 9 / 2021.
Divadelní atmosféra při svíčkách a v typickém šerosvitu byla pro publikum večera působivá i v Plášťové chodbě zámku, kterou poutavě rozehráli vybraní interpreti v maskách a kostýmech při průchodu do zahrady, která byla osvícena stovky svícemi. Večer s pohoštěním, jenž vyvrcholil stylovým barokním ohňostrojem, zpestřili artisti a hudebníci velmi pěkně.
Markéta Jůzová