Praha, Obecní dům Markéta Jůzová
Program abonentních orchestrálních koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK vyzdvihl ve Smetanově síni Obecního domu v Praze významné hudební osobnosti střední generace. Vedení prestižního tělesa v čele s jeho ředitelem Danielem Sobotkou, šéfdirigentem Tomášem Braunerema dramaturgem Martinem Rudovským přizvalo k podzimním koncertům 24. a 25. 11. 2021 hornistu Radka Baborákaa komponistu Ondřeje Brouska. Repertoárová nabídka se záběrem skladeb 19.–21. století byla pro posluchače lákavá. Na prvním koncertě bylo slavnostně pokřtěno nové CD R. Baboráka s FOK a s T. Braunerem:hornové koncerty Jiřího Pauera a Reinholda Glièra.
Koncert 25. 11. otevřela první repríza Brouskovy skladby Pražská kavárna, kterou skladatel složil letos na zakázku FOK; světová premiéra skladby se uskutečnila o den dříve. Již v minulé sezoně zahájilo vedení orchestru novou iniciativu s cílem obohatit repertoár věnovaný Praze o nové kompozice soudobých skladatelů. Vloni zazněly v podání tělesa např. Pražské metamorfózy Petra Wajsara. Na téma Prahy nahlédl Ondřej Brousek osobitým tvůrčím přístupem z jiného úhlu pohledu a zaměřil se na společenský aspekt fenoménu kaváren. V šestidílné skladbě s částmi nazvanými Prelude, Umělci, Intelektuálové, Opilci, Avantgarda, Elita a její boj vystihl s vtipem jejich symbolickou tematiku. Prostřednictvím významových hudebních oblouků vynikla i pěkně interpretovaná orchestrální sóla. Šéfdirigent Tomáš Brauner řídil skladbu 25. 11. 2021 temperamentně a svěže. Zejména 2. a 4. část ve své hloubce prokomponovanosti s působivou melodičností a se silně vnitřně gradujícím rozvíjením témat a motivů byly obohacené o rysy symfoničnosti. Jejich dramatická hudba byla prodchnuta příjemnou atmosférou a působila v určitých pasážích až filmově a velkolepě a poukázala na skladatelův velký potenciál.
Po velmi dlouhém potlesku přivítali posluchači renomovaného hornistu Radka Baboráka, který z not zahrál Koncert pro lesní roh a orchestr Jiřího Pauera z roku 1957. Skladbu přednesl s lehkostí a hravostí nadhledu, pestrou šíří nuancí v dynamické a výrazové škále a s velkým citem pro styl komponisty. Orchestr mu byl spolehlivým partnerem. V přídavku Syrinx Clauda Debussyho oslnil Baborák zpěvností díla, které skladatel komponoval jen pro flétnu. Skladbu v transkripci zahrál Radek Baborák bravurně.
Orchestr se rozloučil proslulou symfonickou básní Richarda Strausse Tak pravil Zarathustra, op. 30, jejíž premiéru 27. 11. 1896 skladatel dirigoval ve Frankfurtu nad Mohanem. Dílo, jež je v Německu a Rakousku delikatesou a standardní součástí repertoárové nabídky orchestrů, dirigoval T. Brauner v plošnější síle, malé dynamické škále, s chudší vrstevnatostí i plastičností, ale se ctí.