Máme za sebou další turbulentní rok ve znamení celosvětové covidové pandemie a nejistoty v nejedné oblasti lidského bytí, kulturu nevyjímaje. Oproti loňskému průběhu kulturního dění se nám ale letos poštěstilo z výše uvedeného důvodu nezrušit ani jeden koncert, a tak můžeme s oddechem a radostí konstatovat, že letošní festivalový cyklus České kulturní slavnosti proběhl přes netradičně menší účast zahraničních interpretů s úspěchem a obrovským vděkem publika i nás pořadatelů.
České kulturní slavnosti – cyklus šesti festivalů pořádaných v pěti krajích České republiky, slaví příznačně v tomto roce 21 let své existence. Hlavním organizátorem je po celou dobu trvání cyklu občanské sdružení Česká kultura, jejíž hlavní úkol spočívá ve společné finanční i duchovní podpoře, díky níž mohou jednotlivé festivaly obohacovat svoji dramaturgii a přinášet svým návštěvníkům koncerty mnoha žánrů, výstavy či komponované pořady podpořené mluveným slovem. Tento způsob koexistence v souladu s místy konání, za podpory generálního partnera ČEPS, Státního fondu kultury a celé řady dalších partnerů prokázal za dobu své existence svá nesporná pozitiva a stal se inspirací, oporou a mnohdy i jedinou cestou umožňující další fungování jednotlivých festivalů.
Již poněkolikáté v řadě jsme se rozhodli věnovat jednotlivé koncerty cyklu velkým interpretačním osobnostem naší hudební historie, na které se často v porovnání se skladatelskými veličinami zapomíná. Chceme tak připomenout nezastupitelnou úlohu interpretačního umění oživujícího skladatelský odkaz minulosti.
Festivaly Českých kulturních slavností se konají v Tanvaldu (Tanvaldské hudební jaro), v Bystřici pod Hostýnem (Bystřické zámecké slavnosti), ve Slavonicích a kostelech v blízkém okolí (Vivat varhany), v Českých Budějovicích (Art Salon PIANO), v Praze (Malostranské komorní slavnosti) a v Praze-Brně-Ostravě (Mladé pódium). České kulturní slavnosti jsou každoročně zaštítěny Ministerstvem kultury ČR a jsou držiteli ceny České hudební rady.
Hned v jarním úvodu cyklu v Tanvaldu jsme měli možnost zažít jedinečnou výpravu do světa etnické hudby několika kontinentů v senzačním pořadu „Cesta kolem světa za 80 minut“ komorního seskupení Bardolino. Na úspěch prvního koncertu navázal klavírní recitál skvělého klavíristy Miroslava Sekery a komorní večer vynikajícího kvarteta Apollon spolu s klavíristou Karlem Košárkem. Na koncertech se prezentovali již tradičně jako „předskokani“ nejlepší žáci ZUŠ Tanvald.
Vivat varhany byly vedle tradičních koncertů ve Slavonicích, kde jsme přivítali mistry varhanního umění Pavla Svobodu spolu s mladou nadějí Adamem Sukem, Pavla Kohouta v duu se sopranistkou Ivou Hlaváčkovou a Vladimíra Roubala v komorním programu s Miroslavem Laštovkou a Štěpánkou Heřmánkovou, rozšířeny o koncert v mystickém barokním kostele Nejsvětější trojice v Klášteře, kde varhany rozezněla skvělá Markéta Schley Reindlová, a v klášterním kostele Božího Těla v Českém Krumlově, kde unikátní královský nástroj mistrovsky ovládl Petr Čech.
Tradičně předprázdninová atmosféra Bystřických zámeckých slavností tentokrát vystřídala vůně teplého podzimu, termínový posun ovšem neovlivnil nezaměnitelnou atmosféru koncertů v kostele a na zámku. Při zahájení festivalu nás doslova emocionálně pohltil koncert komorní verze Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Ovšem i další koncerty klarinetisty Igora Františáka ve spolupráci s klavíristou Martinem Kasíkem, klavírní recitál Miroslava Sekery či na závěr martinůovsky laděný večer Moravského klavírního tria a Valerie Zawadské, přinesly nezapomenutelné momenty.
Souběžně s Bystřicí pod Hostýnem se v září otevřel i vstupní foyer budovy PIANA v Českých Budějovicích, aby zde proběhl ve druhém ročníku podzimní cyklus komorních koncertů Art Salon PIANO. Loni se poštěstilo tento nový festival za účasti veřejnosti pouze velkolepě zahájit a poté probíhaly koncerty bez publika za účasti kamer online, letos se i přes restrikce festival konal v plném lesku včetně vernisáže výstav výtvarníků Radomila a Evy Čechových, Jaroslava Platila, Jana Kameníčka a sběratele historických karet Milana Bednáře. Publikum si tak mohlo vychutnat koncerty houslisty Jan Talicha s klavíristou Petrem Jiříkovským, Graffova kvarteta s klavíristkou Jitkou Čechovou, Bardolina a závěrečný mystický večer Dua Kchun v kostele Svaté Rodiny.
Cyklus pěti podzimních koncertů Malostranských komorních slavností opět nabídl pražskému publiku výběr z řad předních českých i zahraničních interpretů. Festival zahájilo Kvarteto Apollon ve spolupráci s klavíristkou Jitkou Čechovou a violoncellistou Janem Páleníčkem výjimečnou dramaturgií, posluchači vyslechli na jednom večeru oba z nejslavnějších kvintetů, a to Schubertův Smyčcový kvintet C dur s dvěma violoncelly a Dvořákův Klavírní kvintet A dur. Protagonistou dalšího koncertu byl věhlasný cembalista z Velké Británie Mahan Esfahani, jeden z posledních studentů slavné české cembalistky Zuzany Růžičkové, které také tento svůj koncert věnoval. Třetí koncert přinesl posluchačům opět nevšední zážitek. Hlavní sál Valdštejnského paláce se tentokrát ponořil do tmy, ze které se jako zjevení vynořily dva mužské hlasy (DUO KCHUN – Martin Prokeš, Marek Šulc) za doprovodu videoart projekce autorů Atila Vöröse a Rudolfa Živce na téma Danteho Božské komedie, kdy mystické obrazy s liturgickou tématikou pokryly stěny celého sálu. Viviana Sofronitsky, rusko-kanadská klavíristka představila na dalším koncertě unikátní tři kladívkové klavíry, kopie historických nástrojů z dílny jejího muže Paula McNultyho, na které přednesla bohatý klasicistní program. Ten si mohli posluchači vyslechnout v autentickém zvuku z doby, ve které díla vznikala. Malostranské komorní slavnosti v pražském Valdštejnském paláci byly završeny koncertem Komorní filharmonie Pardubice vedené dirigentem Markem Prášilem. Sólistou večera bylo Smetanovo trio, které spolu s orchestrem představilo početnému publiku méně známý trojkoncert J. V. H. Voříška.
Posledním festivalem letošních Slavností je tradičně Mladé pódium, které každoročně představuje nové talenty interpretačního umění, vítěze či laureáty mezinárodních soutěží – letos jsme se tak měli možnost seznámit v sále Pražské konzervatoře s violistou Sao Soulez Larivierem, na Janáčkově konzervatoři v Ostravě s klavíristou Matoušem Zukalem a na Konzervatoři v Brně své zkušenosti nabírali tamní studenti smyčcového oddělení při kurzech zkušených lektorů a interpretů mezinárodního renomé violistky Kristiny Fialové a violoncellisty Petra Nouzovského.
Cyklus festivalů vnesl do současné zvláštní doby, zatížené epidemií a společenskou izolací, pozitivní energii a duchovní posilu a potvrdil nezastupitelnou úlohu živého interpretačního zážitku. Doufejme tedy v přízeň osudu i do budoucna.
Generální partner:
Hlavní partneři
Mediální partneři Hudební rozhledy, Klasikaplus